ŚWIAT
GIER
PLANSZOWYCH

Boże Igrzysko - Dzieje Rzeczpospolitej Szlacheckiej

10 / 1 głos
SGP RANKING
0
FANI
1
OPINIE
0

Opis:

"Nierządem Polska stoi" - nieźle ktoś powiedział;
Lecz drugi odpowiedział, że nierządem zginie.
Pan Bóg nas ma jak błaznów. I to prawdy blisko,
Że między ludźmi Polak jest Boże igrzysko.

Gra obejmuje dzieje I Rzeczpospolitej od czasu panowania dynastii Jagiellonów i wojen z Zakonem Krzyżackim, aż po rozbiory Polski w XVIII wieku.

Boże Igrzysko zostało zaprojektowane dla trzech graczy, lecz posiada również wariant dla czterech osób. Każdy z graczy wciela się w rolę przywódcy jednej z głównych familii magnackich tamtych czasów. Biały kolor odpowiada rodowi Radziwiłłów (herbu Trąby), czerwony odpowiada Sapiehom (herbu Lis), niebieski Potockim (herbu Piława), a żółty rodowi Leszczyńskich (herbu Wieniawa). Podczas rozgrywki gracze będą musieli szukać kompromisu pomiędzy interesem własnego rodu, a interesem całej Rzeczpospolitej.

Rozgrywka trwa cztery tury, każda z nich jest podzielona na kilka etapów i faz. W każdej turze Rzeczpospolita będzie zmagała się z ościennymi państwami, które będą próbowały dokonać na nią inwazji. Północnym granicom Polski zagrażać będzie Zakon Krzyżacki, później Szwedzi, a na końcu zachłanni Prusacy. Z północnego wschodu grozić będzie coraz większa potęga Rosji. Z południowego wschodu będą nadchodzić nieujarzmieni Tatarzy. By z nimi walczyć, gracze będą mogli posiłkować się wojskami kozackimi, te jednak skore są do buntu. Na południu rozpościera się muzułmańska potęga Imperium Otomańskiego. Za wojnę z niewiernymi, graczy czeka największa chwała, będą mogli oni nawet iść na odsiecz Wiednia. Ostatnie ościenne mocarstwo – Imperium Habsburgów – na początku gry zachowuje pozorną neutralność, jednak próbuje zdominować Rzeczypospolitą politycznie. W ostatniej turze Habsburgowie ściągają jednak białe rękawiczki i przyłączają się do Rosji i Prus w celu rozebrania Polski.

Gracz, jako głowa magnackiej rodziny, będzie dysponował rzeszami szlacheckiej klienteli, gotowych do działania na jego rozkazy. Na początku każdej tury gracze decydują gdzie wyślą posłusznych im szlachciców. Za ich pomocą gracze będą werbować wojska, wysyłać zbrojne wyprawy, zdobywać władzę na sejmikach ziemskich i przewagę polityczną na dworze Króla. Szlachcice to najcenniejszy zasób gracza i musi on rozważnie z nich korzystać.

Gracz będzie czerpał pieniądze z latyfundiów, których ilość będzie mógł zwiększać podczas gry. Zamożność latyfundiów będzie zależała tego, czy w prowincji, w którym się one znajdują, kwitnie pokój, czy raczej była ona ofiarą zagranicznego najazdu. Ziemie ograbione i wyludnione przez Tatarów nie dadzą dochodu porównywalnego z majątkami leżącymi w niezrujnowanej wojną prowincji. Gracze będą mogli rozwijać swoje latyfundia gospodarczo, poprzez zatrudnianie zarządców a nawet budowę miast.

Na prestiż rodu wpłynie sława zdobyta w bitwach, nawet jeśli toczone wojny nie zawsze będą wygrane. Prestiż danego rodu będzie wzrastał także dzięki fundowaniu miast, kolegiów, powiększaniu ilości latyfundiów, wydatkom na dobra luksusowe.

Grę zwycięży ten gracz, którego ród zdobędzie najwięcej punktów prestiżu za wymienione wyżej osiągnięcia.

Komponenty gry:

  • kartonowa plansza do gry,
  • instrukcja,
  • 4 karty pomocy,
  • 48 żetonów wpływów – 4 komplety po 12 żetonów w kolorze białym, czerwonym, niebieskim i żółtym,
  • 32 żetony wojsk prywatnych – 4 komplety po 8 żetonów (4 piechoty, 3 kawalerii, 1 artylerii) w kolorze białym, czerwonym, niebieskim i żółtym,
  • 9 żetonów wojsk królewskich (4 piechoty, 4 kawalerii, 1 artylerii) w kolorze złotym,
  • 2 żetony wojsk kozackich (2 kawalerii) w kolorze jasnobrązowym,
  • 80 kostek graczy – 4 komplety po 20 kostek w kolorze białym, czerwonym, niebieskim i żółtym,
  • 12 kostek króla w kolorze złotym,
  • 64 dyski graczy – 4 komplety po 16 dysków w kolorze białym, czerwonym, niebieskim i żółtym,
  • 2 duże dyski miast w kolorze szarym,
  • 8 dysków zarządców w kolorze szarym,
  • 1 duży dysk traktatu w kolorze złotym,
  • 5 dużych dysków zamożności posiadłości ziemskich w kolorze czarnym,
  • 2 piony w kolorze czarnym,
  • 125 kostek wrogów – 25 czarnych, 25 zielonych, 25 brązowych, 30 pomarańczowych, 20 fioletowych,
  • 10 habsburskich znaczników wpływów w kolorze fioletowym,
  • 31 żetonów złotych o nominale 5,
  • 29 żetonów złotych o nominale 1,
  • 4 kostki do gry,
  • kartonowa buława hetmańska.

źródło opisu i okładki: https://boardgamegeek.com

Podstawowe informacje:

Nr BGG
57998
Typ
Podstawka
Alternatywna nazwa
God's Playground
Pierwsze wydanie (rok)
2009
Polskie wydanie (rok)
2010
Projektant
Martin Wallace
Artysta
Grzegorz Bakera
Robert Kraszewski
Wydawca
Diablos Polacos
PHALANX
Gracze od
3
Gracze do
4
Wiek od
12
Czas rozgrywki od (minut)
90
Czas rozgrywki do (minut)
120
Kategoria
Gra strategiczna
Mechanika
Area Control / Area Influence
Auction/Bidding
Dice Rolling
Voting

Powiązane gry:

Linki:

0    
1
Recenzja w serwisie Esensja 2017-04-12 22:00:55
http://esensja.pl/gry/recenzje/tekst.html?id=10337
0    
2
Recenzja w serwisie Poltergeist 2017-04-12 22:02:03
http://polter.pl/planszowki/Boze-Igrzysko-c21498
0    
3
Recenzja w serwisie GamesFanatic.pl 2017-04-12 22:03:03
http://www.gamesfanatic.pl/2010/05/13/boze-igrzysko-dzieje-rzeczpospolitej-szlacheckiej/
0    
4
Recenzja w serwisie Gildia.pl 2017-04-12 22:04:43
http://www.planszowki.gildia.pl/gry/boze_igrzysko/bi_recenzja
0    
5
Recenzja gry w czasopiśmie Rebel Times Numer 31/2010 2017-04-12 22:05:45
https://www.rebel.pl/x.php/193/Rebel-Times.html
0    
6
Boże Igrzysko – opis gry na Wikipedia 2017-04-12 22:07:49
https://pl.wikipedia.org/wiki/Boże_Igrzysko_(gra)
0    
1
Game Troll TV - Boże Igrzysko - gra planszowa w klimacie Rzeczypospolitej Obojga Narodów! 2017-03-31 08:55:18
https://www.youtube.com/watch?v=pdZf-2n3ubI
0    
2
Videocast w serwisie Gry planszowe u Wookiego 2017-03-31 08:57:46
https://www.youtube.com/watch?v=OSx0ITQk3hI

Brak pozycji.

Skomentuj jako pierwszy