ŚWIAT
GIER
PLANSZOWYCH
Powrót

GIPF projekt

Data: 2017-04-12 Robert Deninis

Projekt GIPF to seria abstrakcyjnych gier logicznych, która zdobyła popularność na całym świecie. Wiele z nich otrzymało liczne nagrody i wyróżnienia, w tym także ze strony stowarzyszenia MENSA. Do tej pory na polskim rynku ukazały się trzy gry z serii: GIPFYINSH oraz TZAAR. Już niebawem fani gier logicznych będą mogli cieszyć się aż 4 nowymi tytułami! 

Każda gra z projektu GIPF wyróżnia się czymś wyjątkowym na tle pozostałych tytułów. Nie inaczej jest w przypadku gry ZÈRTZ - jej cechą charakterystyczną jest brak planszy w klasycznym tego słowa rozumieniu. Pole gry zbudowane jest z 37 pierścieni, które ułożone obok siebie tworzą sześciokąt będący początkowym polem rozgrywki. Obok "planszy" należy umieścić kamienie w 3 kolorach: białym, szarym oraz czarnym.

Gracze wykonują na zmianę po jednym z dwóch możliwych ruchów. Pierwszy z nich polega na umieszczeniu dowolnego kamienia na wybranym pierścieniu, a następnie na usunięciu wolnego pierścienia. Wolny pierścień to taki, na którym nie ma żadnego kamienia oraz który znajduje się na krawędzi planszy. Z każdym kolejnym takim ruchem pole gry się zmniejsza!

ZÈRTZ

Drugi ruch to przejęcie, które jest ruchem obowiązkowym. Przejęcie polega na przeskoczeniu jednym kamieniem nad drugim, znajdującym się na polu obok. Przejęty kamień trafia do puli gracza. Wygrywa osoba, która jako pierwsza zdobędzie po 3 kamienie w każdym kolorze albo odpowiednią liczbę kamieni w jednym kolorze (4 białe, 5 szarych, 6 czarnych).

ZÈRTZ to gra, która wymaga nieszablonowego myślenia. Nietypowa plansza, która z kolejnymi turami jest coraz mniejsza, wymusza szybkie i przemyślane działania. Ciekawym rozwiązaniem jest fakt, iż wszystkie elementy gry należą do obu graczy - każdy z nich może nimi kierować tak, by przybliżyć się do zwycięstwa.

By jednak osiągnąć przewagę, trzeba działać sprawnie i skutecznie, przez co rozgrywka w ZÈRTZ jest naprawdę zażarta.

DVONN wyróżnia się nietypową planszą - w pozostałych tytułach z Projektu GIPF charakterystyczną cechą jest foremna, sześciokątna plansza, która tutaj przyjmuje podłużny kształt. Nowatorskie jest też rozwiązanie w kwestii pionów: każdy z graczy dysponuje zestawem w swoim kolorze, jednak oprócz nich w grze występują 3 neutralne piony w czerwonym kolorze.

W trakcie gry gracze będą przesuwali swoje piony na inne, tworząc z nich stosy. Piony i stosy muszą być w ciągłym połączeniu z przynajmniej jednym z neutralnych pionów - oznacza to, że muszą mieć z nim albo bezpośrednią styczność, albo łączyć się z nim przez łańcuch pionów i stosów. Piony i stosy pozbawione takiej łączności są usuwane z planszy. Gra trwa do momentu, w którym żaden z graczy nie może już wykonać ruchu. Wygrywa osoba, która w swoich stosach zebrała więcej pionów.

DVONN

DVONN to strategiczny pojedynek, w którym ważne jest nie tylko budowanie stosów i eliminowanie pionów przeciwnika. Przez całą rozgrywkę trzeba pilnować, aby nie utracić połączenia swoich elementów z neutralnymi pionami. Tym samym gra wymaga znalezienia balansu między ofensywnymi działaniami a rozwagą i ochroną swoich elementów.

PÜNCT

PÜNCT. Tytuł ten również cechuje się elementami, które wyróżniają grę na tle innych. Plansza, która zawiera wyraźnie więcej pól, niż plansze z pozostałych części serii, idealnie komponuje się z nietypowymi różnokształtnymi pionami.

Cel gry jest na pozór prosty: ułożyć swoje piony tak, by połączyć dwa przeciwległe boki planszy nieprzerwaną linią.  Gracze naprzemiennie wprowadzają nowe piony na planszę lub przesuwają te, które już się na niej znajdują. Kluczowe w rozgrywce jest to, że, przesuwając piona, można wskoczyć nim na inne elementy znajdujące się na planszy, i tym samym zakryć część pól uprzednio zajętych przez przeciwnika!

PÜNCT

PÜNCT  jest grą, która stawia przed graczami szereg opcji. Możliwość stawiania pionów nie tylko na wolnych polach, ale też na tych zajmowanych przez przeciwnika, pozwala na budowanie nowych strategii. To od graczy zależy, czy skupią się na budowaniu swojego połączenia, czy na przerywaniu linii tworzonych przez oponenta. A może da się połączyć oba te rozwiązania?

Lyngk

Założeniem Projektu GIPF było stworzenie 6 unikalnych gier logicznych, z których każda, mimo wspólnych cech z innymi, byłaby unikalna. Cel ten został osiągnięty, jednak na bazie wydanych tytułów zdecydowano się stworzyć jeszcze jeden, będący zwieńczeniem całego projektu.

W grze LYNGK występują piony w 6 kolorach, przy czym każdy stanowi odwołanie do jednej z gier projektu. Pięć kolorów to kolory aktywne, podczas gdy szósty - granitowy - zastępuje dowolny inny kolor.

Lyngk

Na początku gry piony wszystkich 5 kolorów są neutralne i należą do obu graczy. W trakcie rozgrywki każdy gracz może przejąć kontrolę nad 2 kolorami. Gdy tak się stanie, gracz nie może już poruszać pionami przeciwnika. Celem gry jest budowa stosów złożonych z 5 pionów różnych kolorów.  Zwycięzcą zostaje gracz, który na koniec gry posiada więcej stosów.

LYNGK czerpie inspiracje z pozostałych gier z cyklu. Mamy tu takie rozwiązania jak wspólne elementy (które później, w trakcie rozgrywki, mogą zostać przypisane konkretnym graczom) czy tworzenie stosów. Różnorodność mechanik gwarantuje, rzecz jasna, liczne możliwe strategie oraz taktyki.

źródło: informacja prasowa

Skomentuj jako pierwszy