ŚWIAT
GIER
PLANSZOWYCH
No Avatar

Mordin
nick

2016-03-29 09:53:52
data rejestracji

*******
miasto

2017-01-22 09:26:02
ostatnio zalogowany

0
dodane gry

0
ulubione gry

0
posiadane gry

0
chciałby mieć gry


ULUBIONE GRY

Gracz nie posiada ulubionych gier.

OPINIE GRACZA

Wojna Narodów

Mordin 2017-02-04 19:09:27
Aktualnie moja ulubiona (obok Cywilizacji Poprzez Wieki) gra cywilizacyjna. Mimo, że graficznie nie prezentuje się bardzo okazale - karty są małe a grafiki nieco toporne - gra posiada bardzo dobra mechanikę. Główna zaleta gry to moim zdaniem wielość dróg prowadzących do zwycięstwa oraz dobrze dozowana losowość. Inny układ kart postępu w każdej grze i mnogość tychże kart sprawiają, że za każdym razem grać będzie się inaczej - nie ma szans na kalkulacje - w każdej turze trzeba optymalizować najlepszy dla siebie ruch. Mechanika ta jest w tym wypadku lepsza niż w Cywilizacji Poprzez Wieki gdzie karty są zawsze te same, tylko przychodzą w różnej kolejności. Tymczasem w Wojnie Narodów w grze przychodzi średnio 60-80 kart postępu (w zależności od ilości graczy) na około 300-350 (z dodatkiem). W grze występuje też elegancka mechanika negatywnej interakcji między graczami, która potrafi dopiec jednak bynajmniej nie jest niszczą dla gracza, który może regularnie przegrywać konflikty a i tak wygrać grę na innych parametrach. Paradoksalnie grę można polecić początkującym gdyż zasady są dość intuicyjne - natomiast gra jest ewidentnie trudna pod względem drogi do zwycięstwa co w ciekawy sposób można modelować poziomami trudności różnym dla graczy w tej samej rozgrywce. Polecam dodatek Dynastie - odświeża grę i wprowadza ciekawe nowe mechaniki.

7 Cudów Świata

Mordin 2017-02-04 18:55:10
Bardzo udana gra oparta o drafting kart. Dla mnie 7 Cudów ma w sobie coś z imprezówki - można w nią grać totalnie na luzie bez zbytniego zagłębiania się w strategię, rozmawiając ze współgraczami na tematy niezwiązane z gra. Z drugiej strony gra nie jest banalna i ma w sobie głębię dla każdego kto chce ją odkryć - można tutaj manipulować kartami i próbować nie dopuścić aby przeciwnicy dostali pasujące im karty. Karty są duże z ładnymi grafikami - polecam zakupienie dobrych koszulek - przez to prezentują się jeszcze lepiej. Niewątpliwym plusem jest łatwość zasad i możliwość grania nawet do 8 osób co sprawia, że często może trafiać na stół w szerszym gronie. Dobrze sprawdza się też jako rozgrzewka przed bardziej złożonymi tytułami. Posiadam wszystkie dodatki oprócz Babelu i zdecydowanie je polecam - ubogacają grę i sprawiają, że nie znudzi się.

Szogun

Mordin 2017-02-04 18:44:27
Szogun to bardzo przyjemna gra strategiczna - zasady są tutaj dość proste jednak dające odpowiednią głębię i sporo możliwości działania graczowi na drodze do zwycięstwa. Mechanika jest bardzo przejrzysta i elegancka - nie ma tutaj żadnych wątpliwości co do zasad czy też nielogiczności - grę tłumaczyć można śmiało początkującemu mimo, że sama rozgrywka jest dość wymagająca i konieczne jest planowanie ruchów na przyszłość. Gra posiada dobry balans między elementem ekonomicznym a bitewnym z przewagą tego ostatniego. Wieża sprawdza się świetnie jako alternatywa dla kostek czy kart bitwy - wprowadza losowość, która jednak jest akceptowalna i nie wypacza starć. Jedyne co brak tej grze to klimat a raczej jego brak - pod tym względem podobna Gra o Tron bije Szoguna na głowę. Gra jest stosunkowo krótka jak na tego typu mechanikę przez to częściej może trafić na stół. Pozbawiona jest zasadniczo również negatywnych emocji towarzyszących oszukiwaniu współgraczy, które występują w podobnych tytułach. Polecam jako alternatywę dla Gry o Tron czy też Chaosu w Starym Świecie.

Osadnicy: Narodziny Imperium

Mordin 2017-01-04 19:52:04
Przyjemna gra karciana. Ładne, zabawne, spójne grafiki - dobra mechanika gry. Podoba mi się element kolekcjonerski - przyjemność sprawia kupowanie nowych dodatków i zbieranie kart. Grałem głównie w wariant solowy i bawiłem, się dobrze. Wadą jest jednak pewna powtarzalność - praktycznie zawsze przekopuje się całą talię frakcji - niewiadomą jest tylko w jakiej kolejności dojdą karty. Dlatego też niestety z czasem gra się nudzi - pozostaje tylko element kolekcjonowania i ewentualnie próbowania nowych mechanik przy kolejnych dodatkach. Udana produkcja Portalu - słusznie cieszy się powodzeniem w Polsce i na świecie.

Runewars

Mordin 2017-01-04 13:45:30
Aktualnie jest to mój ulubiony, rozbudowany, strategiczny tytuł - rozgrywka na trzech graczy trwa około 5 godzin - na czterech - 6-7 a więc jest to gra, którą trzeba planować (zbierać ludzi i rezerwować czas - przynajmniej w moim wypadku) na tygodnie przed rozgrywką. Jednak warto - gra oferuje bardzo głęboką strategię przy eleganckiej mechanice, która pozwala na sprawną grę (bez ciągłego zaglądania do instrukcji) oraz możliwości realizacji różnych sposób dojścia do zwycięstwa. Do wykonania trudno się przyczepić - wszystko jest na wysokim poziomie. Co do mechaniki wskazał bym na dwie rzeczy, które można poprawić: 1. brak zasadniczych różnic między rasami co do zdolności - aktualnie wybór frakcji to w zasadzie tylko estetyka. 2. słaba mechanika z bohaterami - trochę jakby na doczepkę do głównej gry - szkoda, moim zdaniem zmarnowanego potencjału w tym zakresie. Mimo to gra jest bardzo dobra i gwarantuje dobrą, wymagającą zabawę. Istotne jest to, że nie jest w zasadzie możliwe wyeliminowanie gracza w trakcie gry przez co nie ma ryzyka, że jeden lub dwóch graczy po pechu lub złych decyzjach na początku tylko statystuje reszcie do końca rozgrywki (co jest bolączką innych podobnych tytułów, np Gry o Tron). Polecam dla doświadczonych graczy.

Dixit Odyseja

Mordin 2017-01-04 13:32:01
Nie jestem fanem gier imprezowych - zwykle gram w gronie miłośników cięższych tytułów. Problem z Dixitem jest taki, że każda kolejna rozgrywka podoba się już mniej od poprzedniej z racji opatrzenia się kart jak również podobnych skojarzeń wśród tych samych graczy. Wymogiem dobrej zabawy z Dixitem moim zdaniem jest wobec tego granie rzadko - najlepiej z przerwami paro miesięcznymi, najlepiej z nowymi kartami oraz w miarę możliwości z nowymi osobami. Pod tymi warunkami jest to fajna zabawa. Dlatego chętnie polecam na wyjazdy gdzie będzie wiele nowych osób - w przeciwnym wypadku gra bardzo szybko się nudzi.

Race for the Galaxy: Narodziny Imperiów

Mordin 2017-01-04 13:26:32
Bardzo dobra karcianka - pierwsza gra tego rodzaju z jaką miałem do czynienia - nadal chętnie do niej wracam z racji tematyki i eleganckiej mechaniki. W grze występuje subtelna interakcja, która jednak pasuje do tematyki budowy imperium kosmicznego oraz szybkości rozgrywki. Grafiki na kartach są nierówne - od topornych po bardzo ładne (zwłaszcza z nowych dodatków) - nie jest to jednak rzecz odstręczająca od gry (z czasem widzi się już tylko symbole na kartach). Dodatki wprowadzają pewną świeżość, jednak nie wszystkie - moim zdaniem - sprawdzają się. Podoba mi się mechanika punktów prestiżu z The Brink od War ale podboje i przejęcia z Rebel vs Imperium już gorzej. Trzeba pamiętać o typie gry - jest to karcianka - przy takim rodzaju zabawy trudniej o klimat w stosunku do typowych planszówek. Trzeba dużej dozy wyobraźni - jednak dla fanów sf nie jest to problem. Gra jest wymagająca i najlepiej sprawdza się moim zdaniem dla wytrawnych graczy - w przeciwnym wypadku gracz doświadczony łatwo pokona każdego innego gracza początkującego. Nie warto również zachęcać kogokolwiek do przygody z grami planszówkowymi poprzez Race for the Galaxy - gra jest jednak zbyt abstrakcyjna i może sprawiać trudności dla zupełnie początkującego.

Chaos w Starym Świecie

Mordin 2017-01-03 12:23:27
Dla wielu graczy, którzy bawią się planszówkami dłużej niż ostatnie dwa/trzy lata (a więc okresu swoistej mody na planszówki - lub jak określają to niektórzy "renesansu gier planszowych") ten tytuł to często była pierwsza zaawansowana gra o mechanice kontroli obszaru. Jednak Chaos w Starym Świecie to nie tylko sentyment ale nadal jedna z najlepszych gier o tej tematyce na rynku. Mimo, że teraz (po Blood Rage czy CryHavoc czy innych nowych tytułach) figurki kultystów czy demonów nie robią już takiego wrażenia, to nadal spełniają świetnie swoją rolę. Zawsze uważałem, że to właśnie w tej grze zastosowano wzorowy poziom negatywnej interakcji - dla atakującego z dużą satysfakcją - dla ofiary dotkliwą ale nie niszczącą. Klimat Warhammera Fantasy odczuwalny ale nie kluczowy. Dodatek w sposób istotny odświeżył grę plus możliwość dołączenia piątego gracza w sposób fenomenalny potęguje "chaos" na planszy. Polecam wszystkim - trudno jest wskazać na wady tej gry.

Achaja

Mordin 2017-01-03 12:14:29
Nie odmówię zagrania w tą grę od czasu do czasu - jednak są fajniejsze tytułu z wykorzystaniem mechaniki kostek - np. Alien Frontiers, Grand Austria Hotel czy Roll For The Galaxy. Książek Pana Ziemiańskiego nie czytałem i raczej nie będę czytał jednak z opinii tych którzy czytali wnioskuje, że gra nie jest zbyt głęboko osadzona w lekturze. Niewątpliwie mocną stroną gry są grafiki (przyciągające zwłaszcza męskie oko) oraz nie najgorsza mechanika. Dla graczy szukający odskoczni o euro lub ameritrashów, chcących spróbować czegoś nowego jak również dla fanów samej powieści, zapewne godne polecenia na partię pomiędzy lepszymi tytułami.

Cywilizacja: Poprzez Wieki (3 edycja)

Mordin 2017-01-03 12:04:46
Zdecydowanie najlepsza gra o rozwoju cywilizacji na rynku (aczkolwiek Nations niewiele jej ustępuje - jednak Cywilizacja Sida Meiera lub Historia to już zdecydowanie dużo niższa liga). Gra moim osobistym zdaniem potwierdza geniusz planszówkowy Pana Chwatili, który robi hit z wszystkiego czego się dotknie mimo, że tworzy bardzo różne mechanicznie gry (Mage Knigh - figurkowa przygodówka, Tajniacy - gra imprezowa, Galaxy Trucker - gra którą trudno sklasyfikować, Władcy Podziemi - gra typu euro). Nie inaczej jest z Cywilizacją Poprzez Wieki - świetna, wymagająca mechanika, jednocześnie elegancko przejrzysta i dająca dużo satysfakcji. Nie ma co ukrywać, że jest to bardzo zaawansowana gra z racji ilości zasad i złożoności i nie ma co zasiadać do niej z nowicjuszem. W nowym wydaniu doszły bardzo ładne plansze i karty co dodatkowo podnosi wysoką ocenę gry. Trudno wskazać na wady - chyba tylko to, że ze względu na długość rozgrywki (3-4 godziny dla dwóch graczy - 5-6 dla większej ilości) nie da się za często w nią grać.

Blood Rage

Mordin 2017-01-03 11:51:47
Gra mnie niestety nie przekonała. Nie ma co ukrywać, że wydana jest w bardzo ładny sposób - figurki są obłędne (aczkolwiek plansza już moim zdaniem przeciętna). Nie jestem jednak fanem tego typu mechaniki - opartej na szybkich rozgrywkach stylizowanych na kontroli obszaru - jednak gdzie kontrola i jednostki są natychmiast zużywane celem zdobycia punktów. Tego typu mechanika istnieje np w Kemet lub Small World - grach za którymi nigdy nie przepadałem. Z drugiej strony podobna mechanika ale znacznie fajniej zaimplementowana istnieje w CryHavoc. Dla fanów szybkich rozgrywek i super figurek jak najbardziej polecam - jeżeli jednak poszukujecie głębszej strategii i taktyki istnieje wiele lepszych tytułów w na pewno przystępniejszej cenie.

Tezeusz: Mroczna orbita

Mordin 2017-01-03 11:41:18
Lubię tę grę i zawsze chętnie w nią zagram - natomiast kilka osób mojego planszówkowego grona ma do niej awersję. Podoba mi się styl twórcy - jest to gra której najbliżej do gier logicznych - nie ma tutaj euro ani ameritrasha - jednak jest klimat i specyficzne wykorzystanie planszy. Jak dla mnie lekki tytuł (choć zdaję sobie sprawę, że można w tą grę grać na głębokim poziomie przewidując na dwa/trzy ruchy w przód posunięcia swoje i graczy) z interakcją która daje przyjemność ale nie pozwala gnoić współgraczy. Polecam graczom co najmniej lekko zaawansowanym - obawiam się, że dla nowicjuszy może być ona zbyt nietypowa i odstraszyć od planszówek.

Terraformacja Marsa

Mordin 2017-01-03 11:31:30
Świetna gra euro - mimo swojego gatunku twórcom udało się uchwycić naukowy klimat eksploracji Marsa w niedalekiej przyszłości. Na kartach wiele ciekawych opisów wynalazków czy procesów naukowych (moje ulubione niesporczaki czy marsjańskie krowy), które zapewne niedługo z "fiction" staną się "science". Fajna mechanika - wymagająca - jednak dająca sporo satysfakcji w budowaniu silniczków punktowych. Polecam grę dla wielbicieli powieści sf w stylu "Trylogii marsjańskiej" K.S. Robinson, "Luna to surowa Pani" R.A. Heinleina czy innych klasycznych tytułów o wczesnej eksploracji kosmosu przez człowieka.

Dracula

Mordin 2017-01-03 11:19:19
Gra jest typowym ameritrashem - mocno osadzona fabularnie z masą nie zawsze przejrzystych zasada. Mimo kiepsko napisanej instrukcji (po kilkunastu rozgrywkach nadal mam wątpliwości co do paru istotnych zasad) oraz wielu elementów które trzeba odpowiednio rozłożyć (łatwo o chaos w kartach wydarzeń i przedmiotów postaci) uważam tytuł za udany. Twórcom udała się mechanika pościgu i tropienia Drakuli po Europie - zawsze jest to emocjonujące. Jednocześnie gra nie jest powtarzalna gdyż inny układ kart zdarzeń zawsze inaczej ustawa rozgrywkę (w jednej Drakula będzie odkrywany co chwila, będą częste walki i spektakularne ucieczki - w drugiej przez całą grę Drakula będzie umykał pościgowi). Dobry tytuł dla fanów wampirów i książki Strokes'a (polecam rozgrywkę przy muzyce Wojciecha Kilara do "Draculi" F.F. Coppoli).

Ciężarówką przez Galaktykę

Mordin 2017-01-03 11:11:40
Świetna gra od przyjaciół z Czech - Pan Chvatil ma niesamowitą umiejętność łączenia fajnych, odjechanych nieco tematów z dobrze przemyślaną i zbudowaną mechaniką. Koronnym przykładem powyższego moim zdaniem jest Galaxy Trucker (tłumaczenie polskie kojarzy mi się z książką "Autostopem przez galaktykę" - pozycją w podobnym temacie i humorystycznym klimacie co gra) - wraz ze zbliżonym, aczkolwiek chyba mniej udanym Space Alert. Gra jest bardzo odmienna od klasycznych stylów i mechanik występujących w innych tytułach jednak tutaj jest to jeden z wielu atutów gdyż przez co ciągłe granie nie nudzi się. Gra jest wieloaspektowa - budujemy statek w czasie rzeczywistym co wymaga pewnej wyobraźni przestrzennej jak i planowania na przyszłość a następnie staramy się wykorzystać jak najlepiej z tego co zbudowaliśmy przeciwko kartom przygód. Posiadam grę wraz z dwoma dodatkami i polecam wszystkim nieco bardziej doświadczonym graczom - wydaje mi się, że tytuł jest jednak zbyt złożony dla zupełnie świeżych graczy, mimo dobrze napisanej (i humorystycznej co jest jednym ze znaków formowych Chwatili) instrukcji.

Eclipse

Mordin 2016-06-07 10:24:12
Teoretycznie ta gra powinna powalić mnie na kolana - połączenie euro z bitewniakiem w kosmosie - niestety gra maistotne wady, które przesłaniają niewątpliwe plusy. Wady, to moim zdaniem: 1. fatalne wykonanie - plansza wspólna, żetony technologii karty gracza - rażą odcienie szarości, brzydkie figurki statków, brzydkie grafiki kosmitów (bardzo dziwny, infantylny styl rysowania - wyglądają jak dzieło 8-latka); 2. duża losowość - nierzadko zdarza się pechowe losowanie kafelków galaktyki co bardzo wstrzymuje gracza - nie ma czasu na czekanie na lepsze losowanie, nie ma za bardzo jak nadrobić złego losowania. Gra ma jednak również niewątpliwe zalety: 1. świetny system rozwoju imperium - dyski akcji i kostki populacji - działa to bardzo dobrze; 2. słusznie chwalony system rozwoju statków w postaci schematów i dokładania różnych technologii; 3. fajnie przemyślany dobór technologii (choć wiem, że wielu graczom nie pasuje) - losowy dobór dostępnych technologii sprawa, że rozwój nie zawsze będzie taki sam - trzeba dostosowywać się do tego co jest na planszy; 4. mimo losowości - dobry system walki - wprost wynika z tego jaki rozwój statków wybrał gracz. W konkluzji grę oceniam dobrze, kilka aspektów negatywnych poprawiają dodatki - marze jednak o nowym wydaniu w lepszej szacie graficznej i lepiej rozwiązanym systemem eksploracji - jeżeli to poprawią kupuję w ciemno.